onsdag 26 september 2012

Varför använda glasögon


Glasögon / Polaroid



Att fiska gädda på grunt vatten är en upplevelse, att sakta glida in med båten över grundflader och metodiskt kasta av fiskeplatsen.

Ett par bra solglasögon är en viktig investering. Även om du väljer en enklare variant och inte den där 1000 kronors varianten så får du ut mycket mer av ditt fiske. Du ser följare som simmar efter betet, detta ger dig möjligheten att göra spinnstopp vid rätt tillfälle. Du ser också vilken typ av vegetation som växer på fiskeplatsen. Dessutom är det en bra försäkring då man ibland är oaktsam i båten under fiskepasset och kommer för nära kompisens bete.

En sak som jag har lärt mig de senaste åren är att verkligen följa betet och försöka förstå vad som händer då jag manipulerar betet med hjälp av vevstopp, ryck och tempo-ökningar. Jag ser också hur fisken reagerar vid olika skiftningar av betets rörelsemönster.

Denna fisk såg jag inne på 30-40 cm djup där den stod precis jämte en gren, två kast senare satt denna 10kg´s på kroken
Jag föredrar enklare, ngt billigare varianter då jag tappar ett antal/år, jag trampar på dom och repar dom genom att slänga dom i högen av beten på styrpulpeten..


Wiggler har ett brett utbud av olika glasögon med olika färger på linserna som fungerar vid olika tillfällen. Mestadels fiskar jag med brunfärgat glas, detta ger en skön ljusbild oavsett om solen står rätt i ögonen. Gulfärgade linser använder jag vid skymningsfiske eller vid riktigt mulet väder då dessa ger en ngt bättre ljusbild.






För något år sedan tog jag denna bilden precis efter jag släppt tillbaka en 10 + gädda och den bokstavligt försvann i vattnet. Jag såg den inte på bild men då jag tog på mig glasögonen så kunde jag urskilja hur den stog rakt framför mig och återhämtade sig. Då jag tog av mig glasögonen så försvann den lika fort

Utan Glasögon

Jag passade då på och ta ett kort genom ena linsen på glasögonen och fisken dök upp på bild då den sakta simmade iväg

Sist men inte minst, ta av er glasögonen då ni fotar er troféfisk då man tappar mycket av personligheten bakom glasögonen.