onsdag 21 november 2012

Watersnake elmotorer, del 1

 
 
Jag kommer här på bloggen skriva lite om våra elmotorer och tips angående montering, batterier och annat smått och gott.
 
Jag är oerhört tacksam om jag kan få tips om hur just du har monterat din elmotor ifrån Waternsnake. Jag kommer välja ut en av alla bidrag och skicka en liten present ifrån oss på Wiggler. Skicka foto till news@wiggler.se och märk mailet med elmotormontering.
 
Några som gjort en riktigt bra montering på sin Quintrex är killarna i Skvalp.se, se länk http://skvalp.se/tag/montering/

Många båtburna sportfiskare hittar fördelarna i att skaffa sig en frontmonterad Elmotor. Oavsett fiskemetod så är en frontmonterad elmotor ett ruskigt bra hjälpmedel.

Wiggler har sedan 2009 sålt och marknadsfört Watersnake elmotorer

Jag fick tidigt tag i en frontmonterad variant med fotplatta som skulle monteras på min Buster M

Vad skulle man då tänka på?

Jag ville ha motorn centralt i fören, det skulle finnas lite luft emellan rigg och båt, den skulle sitta stadigt och inte vara i vägen.


Vid fiske så fanns det gott om plats så att man kunde stå i fören, batteriet monterades i facket under. Busters för är idealisk för montering av elmotorer, stadig aluminium och lätttillgängligt underifrån.

Vid en montering på en Silver Hawk så var det lite svårare att komma åt, fortfarande stadig aluminium och relativt simpel montering av fästplattan. Dock krävdes en distans för att komma äver svetskanten som låg runt fören på båten. Vi löste detta med en 5mm durkplåt i aluminium.
Något sneställd montering på en Silver Hawk
Tänk på att det är lika viktigt att ha bra batterier och sköta dessa med ständig uppladdning då de inte används. Ctek laddare är ruskigt pålitliga och effektiva, tänk bara på att att välja en med bra laddström. Jag kör med en 10A modell som ger en bra snabb laddning över natten.