tisdag 5 februari 2013

Ännu ett argument för Thermotic


Jag hörde av en säljare av så kallade räddningsvästar att dom är mycket bättre än Thermotics underställ som "bara" gör att personen i vattnet flyter. Jag kontrade med fördelarna med stället att det värmer, är smidigt att ha på sig samt att det fungerar som en våtdräkt om man skulle ramla i och ta sig upp, dvs värmen skickas tillbaka mot kroppen.

Jag har tidigare sagt att jag är emot så kallade uppblåsbara räddningsvästar då jag stör mig på remmar och band som är i vägen då jag fiskar. Jag har använt Fladens självuppblåsbara variant. Men att dom varit själv-vändande har varit ett argument för att dom ändå är bra att använda. Nu vet jag inte vilka märken som är testade här nedan så jag kommer absolut inte kasta skit på ett eller flera märken. 


Min rekommendation är att testa själv innan det blir skarpt läge, testa att simma i din flytoverall, tänk på vad som händer om du inte har dragit upp dragkedjan, bylta på dig fullt med kläder, sätt på dig en räddningsväst och simma. Jag har testat hur det är att simma fullt påklädd i ett ställ ifrån Thermotic, jag vet hur det känns, nu skall jag bara testa att göra det i kallt vatten som S-O gjorde.


Flytvästar brast i test

TT inrikes i går 16:09 | Uppdaterad i går 20:29

Lita inte på att din uppblåsbara flytväst fungerar som en räddningsväst om olyckan är framme. Ingen av elva västar gjorde det i ett test.


Västarna säljs ofta med argumentet att de är smidiga att bära ombord och blir till en räddningsväst när olyckan är framme, enligt chefredaktör Philip Pereira dos Reis på tidningen Praktiskt Båtägande, den tidning som gjort testet.

– Om en person faller i vattnet ska räddningsvästen vända den till ryggläge och hålla huvudet ovanför vattenytan, säger han.

Enligt EU:s regler ska uppblåsbara flytvästar klara av att vända en medvetslös person som hamnat i vattnet – men det gäller endast om personen bara har badkläder på sig. I Sverige har man kanske flera lager kläder när man är ute på sjön.

Elva flytvästar, av olika modell och från olika tillverkare, testades i en bassäng av en person som bar underställ, sjöställ och seglarskor. Ingen av flytvästarna lyckades vända på personen.

Under förra året drunknade 23 personer i samband med fritidsbåtsolyckor, enligt Jonas Ekblad, som analyserar fritidsbåtsolyckor på Transportstyrelsen. Det var en minskning sedan 2011, då 40 personer omkom i sådana olyckor.

Bara några få av dem som drunknade förra året bar flytväst.