söndag 3 februari 2013

Dubbade stövlar

Med gårdagens fisketur på spegelblank is i färskt minne så måste jag gå in och tipsa om något jag testade igår. Då jag tidigare testat broddar i olika former och inte hittat någon som är tillräckligt smidig, sitter på hela dagen, ger tillräckligt grepp vid löpning, borrande mm

Jag har länge gått och sneglat på plåtskruven i garaget, det borde funka... I fredags så var det dags. Mina äldsta IGLO stövlar plockades fram tillsammans med en skruvdragare. En standard bitshållare passar perfekt till skruven, men man kan lika gärna köra med en vanlig skruvmejsel.

Jag placerade ut skruven längs med kanterna där sulan är som tjockast, självklart satte jag några mitt i men det skulle jag inte gjort då spetsarna precis nådde in i stöveln. Ut med dom igen och laga med Tec7 som är perfekt att laga stövlarna med om man trampat på något vasst eller som i detta fallet.

Totalt så satte jag 19 skruv per stövel. Troligen mer än tillräckligt. Satte på mig stövlarna och testade först på gräsmattan hemma och det kändes kanon. I lördags så var det dags för eldprovet. Blank fin kärnis som var nypolerad av det milda vädret.

Jag satte på mig stövlarna och gjorde en rusch rakt ut på isen, inga problem med fart eller att få stopp. Jag tog för säkerhets skull med ett par extra IGLO stövlar ut om skruvarna skulle leta sig igenom sula och att det skulle bli lite blött med slask och smältvatten ifrån grillen.

Vi promenerade drygt 1 km med pulkorna i släp och det gick kanon. Under dagen så vart det en hel del hugg och jag som har en tendens att sätta spöna lite väl långt ifrån varandra fick springa ordentligt. Inte ett missöde trots relativ snabb fart på isen,

Om ni undrar vad sträcket som går snett nedåt höger visar så är det en språngmarch på jakt efter vårat parasoll som fick för sig att blåsa iväg på eftermiddagen. Kul med Navionics i Iphonen då man plottar ett eget spår även på isen.

Efter gårdagens fiske så kan jag bara säga att detta är det bästa jag testat, ett suveränt grepp och billig lösning. De gamla broddarna med remmar och tung sula pensioneras.

En liten notering så här på slutet... Om man borrar i sina nya stövlar så får man tyvärr stryka detta med garanti om nu detta gör att stövlarna läcker. Som sagt väldigt lätt att laga med Tec7 som biter otroligt bra i stövlarna