onsdag 20 mars 2013

Bitande kyla, hur gör man för att hålla sig varm


Med den bitande kylan som håller landet i ett järngrepp så kommer här lite grundtankar om hur man klär sig för att hålla värmen. Stunder som den ovan på bilden är långt bort då snön kommer i 45 graders vinkel i 15m/s.


Många tittar på mig då jag fiskar i sträng kyla iklädd vanliga fiskebyxor och huvtröja, i värsta fall en softshelljacka överst. Jag fryser väldigt sällan trots att jag inte har några direkt värmande extrakilon. Jag är en stor motståndare till flytoveraller då jag känner mig fruktansvärt klumpig i stora jackor och hängslebyxor som drar i axlar. Men å andra sidan så är flytoveraller väldigt varma.

Vi börjar med det viktigaste, fötterna. Jag kör med ett par vanliga skidsockar på mig som är lite luftigare och andas. Sedan kommer det absolut viktigaste. IGLO 60 stövlar som är det särklass skönaste, lättaste och varmaste man kan ha på sig från Oktober-April. Ett självklart val!

Sedan börjar vi innifrån, jag använder ett tunnt Helly Hansen ställ eller ett ställ ifrån Craft som är klassat för riktig kyla. Detta ställ har även bra andningsegenskaper och det är en av det viktigaste sakerna att tänka på, aldrig en bomulls T-Shirt eller annat som binder fukt innerst eller överhuvudtaget inte nära kroppen.

Ser det ut att bli riktigt kallt så åker ett ngt tjockare underställ på utanpå det första lagret. Fortfarande så är tanken att fukt skall transporteras bort ifrån kroppen. Detta ställ är något luftigare och bland annat så har tröjan en hög krage som man kan dra upp till hakan.


Utanpå detta kommer ett lager bestående av Thermotic Flytunderställ. Byxa samt långärmad tröja eller väst beroende på yttertemp. Detta ställ har bortsett från att det gör att jag flyter, värmande egenskaper. Det bildar en luftspärr och byxorna går högt upp i midjan.

Sedan kommer ytterplaggen, jag är fruktansvärt nöjd med mina Spro Bib´n Brace byxor med hängslen. Dessa byxor är lätta, går högt upp i bröstet och har allt det jag behöver i form av fickor. Sedan kommer huvtröjan, jag har alltid huvtröja på mig. Då man står upp en hel dag och fiskar eller sitter i båten och trollar så är det riktigt skönt att dra på sig luvan och skydda nacken från den kalla vinden.

Sedan så har jag en softshelljacka ifrån Gamakatsu samt en fleece med windstopper effekt dessa används om det blåser riktigt kallt eller regnar.

På huvudet så är det keps och en mössa utanpå som värmer öronen samt håller kepsen på plats i fartvinden. Ett par polariserande glasögon används oftast, gillar nedanstående modell med något brunfärgad lins.




Ett headset ifrån Plantronics sitter oftast i örat så man slipper krångla med telefonen då man fiskar, det ringer ju alltid precis då man kastat eller fryser mest om fingrarna.

Då vi pratar fingrar så är detta min svaga länk, tidigare om åren så kunde jag fiska utan handskar eller i tunna neoprenehandskar hela vintern, tyvärr har detta skadat mina händer och nu fryser jag nästan redan i Oktober... skitjobbigt men så är det. Det viktigaste är då att ha med många par handskar ut, byta så fort dom blir blöta och hela tiden ha ett par instoppade i byxorna så man kan värma sig.


För ett par år sedan så fick jag tag i värmepåsar PAK-Heat som Wiggler säljer, engångspåsar som man aktiverar genom att öppna påsen och skaka. Värmer skönt i 12 timmar, brukar ha ett par i mina värmehandskar eller i fickorna samt ibland ett par instoppade i handskarna jag fiskar med. Detta har räddat många dagars fiske.

Som sagt, det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Tänk bara på att fisken inte har några skyddande kläder så använd sunt förnuft, håll fisken blöt och skydda den mot isande vind och håll processen ovan vatten kort i största möjliga mån.