måndag 28 oktober 2013

Gamakatsu regnställ hårdtestat i helgen



Då jag såg att det fanns ett nytt regnställ i katalogen så passade jag på att nypa ett ställ så fort proverna kom in. Det blev en jacka i L och ett par byxor i XL. Jag är 187 cm lång och smal (eller som S-O säger "Liten") så byxorna i L blev för korta för mig. Jackans armar är lite för korta egentligen men eftersom jag hatar flärpar och annat som fastnar i rullen då jag fiskar så valde jag att köra L på jackan.
Byxorna har hängslen och är förhöjda i ryggen, något som är ett krav för mig då jag fiskar. Hängslena gör att man knappt känner av byxorna. Det var lätt att justera in rätt längd på dessa. Som ni ser så kan man om man vill även ta bort hängslerna genom dragkedjan i ryggslutet.
I benslutet så är det en rejäl dragkedja samt kardborreflärpar. Jag körde med IGLO 60 stövlar i helgen och jag fick ha dragkedjan uppe på grund av att stövlarnas vidd. Så det blir nog att klippa bort flärpen då jag trampade på den ett par gånger.

Jackan och byxorna har snygga broderingar i guld där Gamakatsuloggan syns så där lagom mycket.
Ärmavslutet är justerbart, som sagt jag valde att köra en lite kortare jacka men det är en smaksak.


Söndagens promenad på 1 timme i ösregn var långt ifrån mysig men jag valde att ha på mig en mörkblå huvtröja under för att se om jackan höll tätt. Hade testat både byxor och jacka i båten på Göta Älv under miserabla förhållanden och jag var redan då överbevisad att detta är ett bra ställ. Men 1 gång till skadar aldrig att testa. Resultatet ser ni nedan. Till och med luvan höll tätt trots promenad i kraftig vind och ösregn.