fredag 25 oktober 2013

Vicke-tail

En tanke växte i mitt huvud innan SM i Mälaren. Att fixa ett tailbete där jag kan anpassa mig snabbt efter rådande omständigheter, dvs djup, grumlighet, temp.

Jag ville kombinera ett lättkastat bete med olika tailar för att få olika typer av rörelser och sjunkhastigheter. Tittade in i fiskeskåpet och såg havsöringslådan och kom att tänka på Vicke som är ett av Wiggler´s storsäljare, något som förknippas med Wiggler på enbart positiva sätt.


Tailar har jag gott om och fjäderringstången tog fram.. en kombination av en 20 grams svart Vicke och en enorm guldfärgar tail skapades.


Vid testfiske så kastar den som en dröm, Tailen bromsar in betet så där gott. Vicke vickar vid invevning och vid vevstopp så vaggar den sakta ned mot botten. Vicke har rasselkulor så ett gott rasslande kommer betet utstråla.. Självklart bestyckades den med en 3/0 gamakatsu


Gick loss på hela havsöringslådan och bordet fylldes med nya tailar.. En Relax shad offrades och översta tailen skapades.. ett underbart bete.

Tredje betet uppifrån blev ett litet vassbete som man kan twitcha fram och vid testfiske så såg vi direkt att detta kommer bli en favorit för abborre.. Kroken kommer ifrån en Apex

Vicke Orginal finns i 15, 20, 30 och 40gr. Alla färger finner ni i vår fullspäckade katalog som finns både här på bloggen men även på vår hemsida www.wiggler.se

Filmer och nya färgkombinationer kommer inom kort på bloggen