tisdag 5 november 2013

På besök i Trosa skärgård hos Peter Törnqvist


Var och besökte grymt trevlige Peter Törnqvist i Trosa i Fredags och testade på lite havsöringsfiske med två goda vänner som snabbt döptes till Glenn och Glenn. Peter hade tidigare i veckan haft riktigt bra gäddfiske men vi höll fast i önskemålet om ostkust-öring.

Planen var alltså havsöring och vi förflyttade oss snabbt och smidigt med Peters Silver Eagle. Ett underbart surr från Verado motorn där bak..


Blåsigt och perfekta förhållande gjorde att Peter var på toppenhumör. Glenn 1 fick snabbt en fin öring som fotades snabbt innan den fick simma tillbaka. Jag och Glenn 2 missade ett par fiskar som lekte lite med oss. Vi njöt och kände att fiken inte var långt borta.
Det blev Glenn 1 som nöp dagens största på 55cm mitt framför näsan på mig men vi gladdes ändå åt en fin fisk. Betet var ett ISMO Salsa i PLO färg. Fisken drillades på Ryobi Arctica utrustning. Peter använder 9 fot 15-40gr samt 3000 storlek på rullen och är helnöjd med denna utrustningen. Jag testade 8 fot 10-30gr med en 2000 rulle och fiskade rätt så bra med utrustningen. Kanske lite vekt i vissa lägen.
Peter bjöd på stadig Muurikka lunch och vi mådde som kungar. Totalt 3 öringar upp och flera kontakter som hoppade av. En kanondag helt enkelt.


Lördagen och Söndagen ägnades åt gäddfiske och jag kände mig hemma igen. Testade lite varianter på Vicketail och den fiskade bra. Bäst fick vi på kombinationen svart kropp och guldfärgad tail men även chrome orange funkade fint då vi hittade lite grummelvatten.

En fantastisk helg för Glennarna och mig med kanon boende och gott fiskeväder. 

www.petersfiske.nu  för superguidning i Trosa

www.trosa.com för att hitta boende i Trosa

 Vi bodde hos en trevlig dam som hyr ut en stuga på repslagaregatan 5, riktigt kanonboende för en rimlig peng. Trailern står utanför sovrumsfönstret. Bör dock kunna backa om man skall fixa in trailern hela vägen.