måndag 17 september 2012


En kraftig fisk landad
Spro Swimbait

Under året så har jag testat Spros swimbait i 6" och i 8". Båda har både spinnfiskats med samt använts vid trolling efter gädda.

Vid spinnfisket så har den mindre modellen varit hetast där slowsinking modellen är den absolut bästa för det fisket jag sysslar med. Betet är lätt att fiska och kasta. Vevstoppen är ruskigt effektiva, gärna i kombination med lite mindre spövickningar.


 
Dubbelhugg i våras

Testa gärna att snabbveva in betet över grundområden med ett plötsligt stopp mitt i området och sedan en tempoökning igen. Stanna betet två-3 spölängder ifrån båten och veva sakta men ryckvis in betet med så långa vevstopp du kan göra utan att betet fastnar i botten.

Den stora modellen är relativt tung att kasta med vanliga jerk/spinnutrustningar så jag har kört rätt så lite med detta bete. Den flytande modellen på 126gr har däremot ibland kastats lång in på grundområderna och vevats sakta sakta in emot båten. Än så länge är toppfisken på dryga 7 kg men någon gång kommer den där fisken man drömt om och förföljer betet.

På trolling så har jag kört med båda modellerna i varierande hastigheter. Både på för- och efterleksfisket utanför lekområderna hade vi riktigt bra fiske på paravantrolling med dessa beten. Gäddor i alla storlekar inhalerade betena oavsett storlek.

Vi kör med slowsinking och använder 2/0 och 3/0 krokar ifrån Gamakatsu, gärna med lysslang på den främre kroken.


Extra fjäderringar ger fisken lite mindre chans att kränga loss betet, jag har testat detta på trolling med bra resultat. Lysslangen på framkroken är något jag tror på som huggpunkt men det är upp till var och en att göra det som dom tror fungerar bäst.

Snart är det dags för hösttrolling och självklart kommer dessa beten sitta på både paravaner och på djupriggar.