måndag 8 oktober 2012

Shadjiggar med Vectra Vertical Jiggskalle


Hur man tacklar shadjiggar med Vectra Vertical

 

25 cm relax + 10 tum Fin-S med vectra skallar

Wiggler har sedan 2012 blivit återförsäljare för jiggskallar ifrån Vectra Verticalserien. Dessa skallar säljs i 3 pack och finns i ett antal färger.
Att kombinera dom med stora shandjiggar är ruskigt effektivt och det går snabbt att byta till en annan kropp eller modell på jigg.
Jag föredrar att använda fjäderringar och lekanden för att få till rätt längd på den främre trekroken samtlite extra smidighet då fisken försöker bända sig losss





Jag använder även en "spike" ifrån Spro som fungerar perfekt att fästa kroken i shadjiggen, denna klämms runt wire, lekande eller krokögla och möjliggör att tre av krokens spetsar blir synliga. Oftast fäster jag en av dessa ändå så att tacklet blir mer stabilt.

Oftast använder jag knytbar wire till bakkroken men även wire med wirelås används, bakkroken fästs också med en "spike"


Här har jag gjort en extra stingertafs som möjliggör snabba och säkra byten av tafs och av krok


Spike´s ifrån spro, fungerar grymt till alla gummibeten men även deadbait.